top of page
chario_logo_academy_03.png

SERIA ACADEMY

Kalibrację akustyczną zestawu głośnikowego przeprowadza się zwykle w specjalnie do tego zaprojektowanych komorach bezechowych.  Ideałem każdego konstruktora jest wyeliminowanie wpływu otoczenia i uzyskanie precyzyjnie określonych wyników we wszystkich pomiarach i testach, jednak w warunkach domowych o charakterystyce pracy zestawu głośnikowego decyduje w dużej mierze geometria pomieszczenia odsłuchowego, która ma istotny — a nierzadko radykalny — wpływ na wrażenia odsłuchowe.

 

Liczba kombinacji głośników, pomieszczeń i mebli jest praktycznie nieskończona, dlatego symulacje wspomagane komputerowo pozwalają jedynie wskazać ogólne parametry akustyczne. Pomagają one ocenić, na ile zrównoważona jest charakterystyka odtwarzania dźwięku, ale często nie odzwierciedlają w wystarczającym stopniu rzeczywistych wrażeń odsłuchowych. Z racji tego, że każda kolumna podłogowa charakteryzuje się stałą odległością między poszczególnymi przetwornikami a podłogą, po ustaleniu odległości od słuchacza można obliczyć zniekształcenia wynikające z pierwszego odbicia fali dźwiękowej.  Zakłócenia tego rodzaju powodują utratę energii lub powstanie jej nadmiaru w konkretnym paśmie częstotliwości mającym zwykle szerokość jednej oktawy i zasadniczo odpowiadającym środkowej oktawie fortepianu. Inaczej mówiąc, tłumione są dźwięki najczęściej występujące w kompozycjach typowych dla muzyki Zachodu. Jeśli jednak uda się wyeliminować powierzchnie odbijające dźwięk w odległości mniej więcej jednego metra od głośnika, to zastosowanie odpowiedniej kombinacji filtrów zwrotnicy i układu pionowego przetworników pozwala zapanować nad kolejnymi odbiciami. Skorelowany efekt spadków i skoków amplitudy w poszczególnych oktawach ma duży wpływ na ogólną barwę dźwięku, ponieważ różnica w natężeniu dźwięku między częstotliwością podstawową a drugą harmoniczną wynikająca z odbicia fal od podłogi może wynieść niemal 10 dB.

serendipity_001.jpg

POSTRZEGANIE ZMYSŁOWE I PSYCHOAKUSTYKA


Jeśli charakterystyka częstotliwościowa zestawu głośnikowego pokrywa się z krzywą izofoniczną 45 fonów, to zestaw ten wiernie odtwarza informacje o otoczeniu akustycznym zgodnie z czułością ludzkiego ucha w zakresie poziomu ciśnienia akustycznego od 40 dB do 50 dB.


Przyjęcie takiej charakterystyki pozwala skutecznie rozwiązać problem nieodłącznie związany z odtwarzaniem dźwięku za pośrednictwem zestawu głośnikowego. Podczas koncertu odbywającego się w zamkniętym pomieszczeniu muzyka dociera do ludzkiego ucha w postaci dwóch różnych pól akustycznych. Pierwsze z nich to pole bezpośrednie, w którym fala bezpośrednia dociera do słuchacza po linii prostej, drugie zaś to pole pogłosowe, które tworzą fale odbite od wszystkich powierzchni wewnątrz sali koncertowej. W polu pogłosowym występują opóźnienia wynikające z wielokrotnego odbicia fal dźwiękowych, a ponadto fale te docierają do słuchacza ze wszystkich kierunków. Z tego powodu nie można porównywać słuchania nagrań w warunkach domowych z uczestniczeniem w występie na żywo, ponieważ w tym pierwszym przypadku zarejestrowane w nagraniu fale bezpośrednie i pogłosowe dochodzą z tego samego kierunku.


Rozbieżność ta sprawia, że u słuchacza uaktywnia się proces „słuchania kierunkowego”, który polega na skupieniu się na konkretnych źródłach dźwięku. W rezultacie — z uwagi na to, że informacje o otoczeniu akustycznym są przekazywane w sposób liniowy — mózg skupia się zbytnio na średnich częstotliwościach, co powoduje zawężenie obrazu stereo tworzonego pomiędzy kolumnami.

academy_001.jpg

W ZGODZIE Z NATURĄ
WYKONANIE KOLUMNY GŁOŚNIKOWEJ Z SERII ACADEMY WYMAGA OD 150 DO 200 GODZIN RZEMIEŚLNICZEJ PRACY


Stosujemy całkowicie naturalne materiały wykończeniowe, w tym nietoksyczne lakiery na bazie wody, a cały proces produkcji jest w pełni zrównoważony ekologicznie. Korzystamy wyłącznie z materiałów pochodzących z Włoch, a dzięki zachowaniu dużej staranności na etapie sezonowania, obróbki, montażu końcowego i wykończenia tworzymy obudowy cechujące się wyjątkową sztywnością i niezwykłą elegancją. Sam proces sezonowania drewna trwa sześć miesięcy, a o utrzymanie znakomitej jakości dba sześć różnych działów produkcyjnych. Całość uzupełniają głośniki wykonane z wykorzystaniem autorskich technologii i rozmieszczone zgodnie z autorskim projektem. Wszystkie zestawy głośnikowe marki Chario są montowane ręcznie w naszych zakładach produkcyjnych we Włoszech.

Wszystkie elementy — od głośników po stolarkę — są starannie dobierane tak, aby w 100% spełnić założenia pierwotnego projektu. Zestawy głośnikowe marki Chario są niezmiennie projektowane i wykonywane z myślą o melomanach, którzy szukają sprzętu wiernie odtwarzającego muzykę bez narzucania jej własnego charakteru. Każda kolumna Chario ma swój niepowtarzalny styl, który przekłada się na konkretne doznania dźwiękowe.

academy_002.jpg

Materiały kompozytowe mają strukturę izotropową, co oznacza, że energia jest w nich rozpraszana we wszystkich kierunkach z uwagi na swobodny układ włókien. Z kolei lite drewno w postaci klepek łączonych na „jaskółczy ogon” jest najlepszym rozwiązaniem, jeśli chodzi o uzyskanie sztywności konstrukcji. Dlatego zdecydowaliśmy się na połączenie elementów drewnianych z mocowanymi do nich prostopadle elementami z płyty HDF, co pozwala wykorzystać najlepsze cechy obu materiałów. Zadaniem szkieletu wewnętrznego Serendipity jest tłumienie drgań mechanicznych wywoływanych przez głośnik niskotonowy i zatrzymanie ich wewnątrz obudowy.

Wszystkie modele z serii

chario_logo_academy_03.png

Jesteś zainteresowany kolumnami Chario?

Sprawdź gdzie zlokalizowane są autoryzowane punkty sprzedaży i umów się na odsłuch.

chario_001.jpg
bottom of page