top of page
chario_logo_academy_03.png

SERIA ACADEMY

Kalibrację akustyczną zestawu głośnikowego przeprowadza się zwykle w specjalnie do tego zaprojektowanych komorach bezechowych.  Ideałem każdego konstruktora jest wyeliminowanie wpływu otoczenia i uzyskanie precyzyjnie określonych wyników we wszystkich pomiarach i testach, jednak w warunkach domowych o charakterystyce pracy zestawu głośnikowego decyduje w dużej mierze geometria pomieszczenia odsłuchowego, która ma istotny — a nierzadko radykalny — wpływ na wrażenia odsłuchowe.

 

Liczba kombinacji głośników, pomieszczeń i mebli jest praktycznie nieskończona, dlatego symulacje wspomagane komputerowo pozwalają jedynie wskazać ogólne parametry akustyczne. Pomagają one ocenić, na ile zrównoważona jest charakterystyka odtwarzania dźwięku, ale często nie odzwierciedlają w wystarczającym stopniu rzeczywistych wrażeń odsłuchowych. Z racji tego, że każda kolumna podłogowa charakteryzuje się stałą odległością między poszczególnymi przetwornikami a podłogą, po ustaleniu odległości od słuchacza można obliczyć zniekształcenia wynikające z pierwszego odbicia fali dźwiękowej.  Zakłócenia tego rodzaju powodują utratę energii lub powstanie jej nadmiaru w konkretnym paśmie częstotliwości mającym zwykle szerokość jednej oktawy i zasadniczo odpowiadającym środkowej oktawie fortepianu. Inaczej mówiąc, tłumione są dźwięki najczęściej występujące w kompozycjach typowych dla muzyki Zachodu. Jeśli jednak uda się wyeliminować powierzchnie odbijające dźwięk w odległości mniej więcej jednego metra od głośnika, to zastosowanie odpowiedniej kombinacji filtrów zwrotnicy i układu pionowego przetworników pozwala zapanować nad kolejnymi odbiciami. Skorelowany efekt spadków i skoków amplitudy w poszczególnych oktawach ma duży wpływ na ogólną barwę dźwięku, ponieważ różnica w natężeniu dźwięku między częstotliwością podstawową a drugą harmoniczną wynikająca z odbicia fal od podłogi może wynieść niemal 10 dB.

Chario Academy

POSTRZEGANIE ZMYSŁOWE I PSYCHOAKUSTYKA


Jeśli charakterystyka częstotliwościowa zestawu głośnikowego pokrywa się z krzywą izofoniczną 45 fonów, to zestaw ten wiernie odtwarza informacje o otoczeniu akustycznym zgodnie z czułością ludzkiego ucha w zakresie poziomu ciśnienia akustycznego od 40 dB do 50 dB.


Przyjęcie takiej charakterystyki pozwala skutecznie rozwiązać problem nieodłącznie związany z odtwarzaniem dźwięku za pośrednictwem zestawu głośnikowego. Podczas koncertu odbywającego się w zamkniętym pomieszczeniu muzyka dociera do ludzkiego ucha w postaci dwóch różnych pól akustycznych. Pierwsze z nich to pole bezpośrednie, w którym fala bezpośrednia dociera do słuchacza po linii prostej, drugie zaś to pole pogłosowe, które tworzą fale odbite od wszystkich powierzchni wewnątrz sali koncertowej. W polu pogłosowym występują opóźnienia wynikające z wielokrotnego odbicia fal dźwiękowych, a ponadto fale te docierają do słuchacza ze wszystkich kierunków. Z tego powodu nie można porównywać słuchania nagrań w warunkach domowych z uczestniczeniem w występie na żywo, ponieważ w tym pierwszym przypadku zarejestrowane w nagraniu fale bezpośrednie i pogłosowe dochodzą z tego samego kierunku.


Rozbieżność ta sprawia, że u słuchacza uaktywnia się proces „słuchania kierunkowego”, który polega na skupieniu się na konkretnych źródłach dźwięku. W rezultacie — z uwagi na to, że informacje o otoczeniu akustycznym są przekazywane w sposób liniowy — mózg skupia się zbytnio na średnich częstotliwościach, co powoduje zawężenie obrazu stereo tworzonego pomiędzy kolumnami.

Chario Academy

W ZGODZIE Z NATURĄ
WYKONANIE KOLUMNY GŁOŚNIKOWEJ Z SERII ACADEMY WYMAGA OD 150 DO 200 GODZIN RZEMIEŚLNICZEJ PRACY


Stosujemy całkowicie naturalne materiały wykończeniowe, w tym nietoksyczne lakiery na bazie wody, a cały proces produkcji jest w pełni zrównoważony ekologicznie. Korzystamy wyłącznie z materiałów pochodzących z Włoch, a dzięki zachowaniu dużej staranności na etapie sezonowania, obróbki, montażu końcowego i wykończenia tworzymy obudowy cechujące się wyjątkową sztywnością i niezwykłą elegancją. Sam proces sezonowania drewna trwa sześć miesięcy, a o utrzymanie znakomitej jakości dba sześć różnych działów produkcyjnych. Całość uzupełniają głośniki wykonane z wykorzystaniem autorskich technologii i rozmieszczone zgodnie z autorskim projektem. Wszystkie zestawy głośnikowe marki Chario są montowane ręcznie w naszych zakładach produkcyjnych we Włoszech.

Wszystkie elementy — od głośników po stolarkę — są starannie dobierane tak, aby w 100% spełnić założenia pierwotnego projektu. Zestawy głośnikowe marki Chario są niezmiennie projektowane i wykonywane z myślą o melomanach, którzy szukają sprzętu wiernie odtwarzającego muzykę bez narzucania jej własnego charakteru. Każda kolumna Chario ma swój niepowtarzalny styl, który przekłada się na konkretne doznania dźwiękowe.

Chario Academy

Materiały kompozytowe mają strukturę izotropową, co oznacza, że energia jest w nich rozpraszana we wszystkich kierunkach z uwagi na swobodny układ włókien. Z kolei lite drewno w postaci klepek łączonych na „jaskółczy ogon” jest najlepszym rozwiązaniem, jeśli chodzi o uzyskanie sztywności konstrukcji. Dlatego zdecydowaliśmy się na połączenie elementów drewnianych z mocowanymi do nich prostopadle elementami z płyty HDF, co pozwala wykorzystać najlepsze cechy obu materiałów. Zadaniem szkieletu wewnętrznego Serendipity jest tłumienie drgań mechanicznych wywoływanych przez głośnik niskotonowy i zatrzymanie ich wewnątrz obudowy.

Wszystkie modele z serii

chario_logo_academy_03.png
bottom of page